Skip to main content

Leestijd: 14 minuten

De vechtpartijen tussen Joodse hooligans van Maccabi Tel Aviv en Moslimjongeren op 7 november waren een vooropgezet plan en georganiseerd door de inlichtingendiensten. Informanten voorkwamen met man & macht dat er rellen vooraf of tijdens de wedstrijd zouden uitbreken.

Maccabi Tel Aviv zou tegen Ajax voetballen en dit is een fantastisch moment om te protesteren, dacht ik.
Ik plaatste een comment op Instagram: “het veld oplopen, protesteren op Damplein?” Een paar dagen later kondigde organisatie week4Palestine op Insta een protest bij het Arena stadion. Vlak erna gaf de F-side van Ajax een verklaring uit: “Wij willen geen vlaggen uit conflictgebieden”, refererend aan de Palestijnse vlag zonder deze expliciet te noemen. “Geen politiek in de Arena, en waar nodig is, zullen wij ingrijpen”.

De vlaggen deden me denken aan mijn tijd als steward bij Ajax, die begon met een cursus. In de cursus liet een docent de Israëlische vlag zien en zei dat het toegestaan is dat de vlag het stadion in mag komen, hoewel Ajax dit liever niet heeft, want de club wil geen symbool zijn van het Israëlisch – Palestijns conflict. Vervolgens liet hij een Palestijnse vlag zien en zei: “Dit is de vlag van Hamas en die mag niet binnenkomen want dat is provocatie”. Waarop een 19-jarig meisje op onschuldige wijze vroeg: “Wat is Hamas eigenlijk?”
Deze vorm van institutioneel racisme is dus het beleid dat Ajax jarenlang hanteert.

Een paar dagen na de F-side verklaring verbood Femke Halsema de demonstratie, beargumenterend dat er “dreiging was van gewelddadige confrontaties tussen Ajax supporters en pro-Palestina activisten”.[1].

Als er geweld dreigt, hoe ziet ze dan de komst van de Israëlische voetbalclub met haar beruchte fans: vormt dat geen dreigende gewelddadige confrontatie tussen deze fans en activisten? Daarbij is het al ruim een jaar erg onrustig in de hoofdstad. Er zijn tig andere voorbeelden van landen die de wedstrijd tegen Maccabi ofwel hebben verplaatst naar een neutraal terrein ofwel zonder uit-fans hebben gespeeld. Nog verbazingwekkender is dat de burgemeester de wedstrijd niet eens heeft aangemerkt als ‘hoog-risico wedstrijd’. Dat het niet mogelijk zou zijn vanwege ‘juridische redenen’ is ronduit onjuist; een maand later had Halsema fans van Lazio Roma verboden te komen, omdat het “risico op strafbare rechts-extremistische, antisemitische, racistische uitingen en ordeverstoringen te groot is.” Dat risico is bij Maccabi nog groter; vooral toen een dag voor de wedstrijd al de eerste vechtpartijen ontstonden en dit landelijk nieuws werd. Ook een dag voor de wedstrijd had Halsema de keuze (eigenlijk de plicht) om de wedstrijd te annuleren op grond van veiligheid. Hoe valt uit te leggen dat een pro-Palestina demonstratie met slechts tientallen demonstranten wordt verboden op grond van veiligheid, maar de komst van duizenden Israëlische voetbalsupporters die bekendstaan om hun gewelddadige gedrag, wel wordt toegestaan. Niemand van de media die deze vragen stelde.

Dan terug naar de uitspraak van de F-side; deze is heel merkwaardig te noemen voor een groep voetbalsupporters aangezien ingrijpen niet aan hen is, maar aan de politiek. Waarom zei de burgemeester dat niet? Het ondermijnt toch haar gezag? Uiteindelijk bepaalt zij of een demonstratie wel of niet toegestaan is. Bovendien mag ‘ingrijpen’ ook niet van de wet: daarvoor hebben we de politie. Of zat de politiek er zelf achter? Hiermee hebben ze een reden gehad om de demonstratie te verbieden.
Een nieuwe locatie voor de demonstratie werd door de gemeente toegewezen: Anton de Komplein.
De organisatoren, Week4Palestine, plaatsten een reeks merkwaardige Instagram posts: het was totaal niet uitnodigend naar activisten toe, maar zinspeelde meer op de angst van mensen om hen te weerhouden naar de demonstratie te gaan.

bangmakerij van WeekinPalestine

HOE INFORMANTEN WHATSAPP EN TELEGRAM GROEPEN MANIPULEERDEN

Toen een dag voor de wedstrijd de eerste incidenten gebeurden: onder andere het neerhalen van de Palestijnse vlag op het Rokin terwijl een politieauto langzaam voorbijreed alsof er niets aan de hand was, begon ook mijn bloed te koken.

Ik kende een Turkse jongeman die ik van de demonstraties kende om ernaar te vragen. Hij zei dat zijn neven taxichauffers zijn en kon mij ook toevoegen in de groepsapp. “Ja graag”, zei ik. De groepschat heette eerst ‘Free Palstine’ (inclusief spelfout) om later de naam te wijzigen naar ‘Buurthuis 2’. In de middag was de chat al aardig vol en werd steeds voller. Het whatsapp gesprek was een wirwar aan ideeën waarop een jongeman zei: “Dit is een neppe groep, hier komt niets van terecht“. Een ander zei: “Kunnen we niet één leider hebben en die bepaalt wat we gaan doen, geen discussie”. Een aantal, onder wie ik, stelden voor om naar het Damplein te gaan waar de zionisten op dat moment waren. Dit idee werd meteen weggehoond door een aantal anderen, zij vonden dat we beter ná de wedstrijd konden vechten tegen zionisten. Ik zei dat de informanten in de groep dit idee voorstelden want na de wedstrijd valt weinig meer te doen. Effectief activisme betekent om het storen van lopende zaken en dat betekent dus in dit geval de wedstrijd verstoren vóór of tijdens de wedstrijd. Sommigen stelden voor om bij taibah moskee bij elkaar te komen en te bespreken wat we gaan doen. Ik was ervan overtuigd dat dit voorstel werd gedaan door informanten, het idee erachter was namelijk om de groep weg te leiden van het Damplein. Ook de naam van de groep werd gewijzigd in: 18.00u moskee taibah Kraainest” door beheerder MT wiens nummer 0687248**0 is. MT veranderde ook dat nu alleen beheerders berichten konden sturen en de chaotische ongeorganiseerde groepschat werd beter georganiseerd. Het was vooral bedoeld om aan iedereen duidelijk te maken om ná de wedstrijd over te gaan tot acties.

SCREENSHOTS WHATSAPP


Binnen een paar uur had de WhatsApp-groep het maximum van 1024 mensen al bereikt en was er een Telegram-kanaal geopend. Vervolgens ging ik naar het Damplein, waar een leger aan politieagenten aanwezig was om de zionisten te beschermen. Ik zag slechts enkele broeders; we waren met veel te weinig om de genocide-plegers te straffen voor hun walgelijke daden in Gaza, die ze vervolgens, in hun arrogantie, op social media plaatsten. Die misdadigers zijn nu in Amsterdam.

Het Parool liegt om informanten in bescherming te nemen

Het Parool schreef in haar artikel merkwaardig genoeg dat het voorstel om bij een naburige moskee te verzamelen wordt verworpen: “De moskee moet er buiten blijven“. Dat wij ons op de parkeerplaats van de moskee hebben verzameld, heeft niets met de moskee zelf te maken aangezien het een openbare parkeerplek is. Bovendien heeft niemand in de app gezegd: “De moskee moet erbuiten blijven“. Waarom schrijven ze dit dan? Enige reden die ik kan verzinnen is om de informanten die dit hebben georganiseerd, te beschermen. En weer later werd de naam van de groep gewijzigd in: “Anton de Komplein verzamelen”, door diezelfde MT.


Vervolgens was er voor mij geen andere keuze dan naar Zuidoost te gaan, ook al waren de initiatiefnemers informanten. Aangekomen in Zuidoost waren er een aantal taxichauffeurs op het parkeerterrein met elkaar in gesprek. Ik gaf ze een hand en stelde mezelf voor. Er werd gesproken over het dreigement van de F-Side: ik zei dat het niets anders was dan bangmakerij om te voorkomen dat wij gaan protesteren. Een opvallend type kwam aanlopen: een Marokkaanse gast met gouden tanden die naar eigen zeggen van de F-Side was. Terwijl hij een joint aan het draaien was, vertelde hij dat we het beste na de wedstrijd tegen de zionisten konden vechten in steegjes, want dan “hebben we vrij spel”. Ik zei dat we het beste nu naar de Arena konden gaan om te voorkomen dat de wedstrijd door zou gaan. Volgens hem waren we kansloos tegen zoveel politie, terwijl we niet weten met hoeveel man wij zijn.
In de WhatsApp- en Telegramgroep bij elkaar waren we met meer dan 1000 man! Van wie een groot gedeelte bereid was om de handen uit de mouwen te steken, een indrukwekkend aantal. Des te groter de verbazing bij mij was: waar waren al deze Moslimjongeren het afgelopen jaar waar mensen in Gaza levend werden verbrand? Moslimjongeren waren een groot gemis bij de pro-Palestina demonstraties die al ruim een jaar bezig waren.
De man zei verder dat we dan beter naar Anton de Komplein konden gaan demonstreren. De uitspraak van de F-side legde hij uit als dat ze geen politiek wilden bij Ajax en dat gold volgens hem niet specifiek voor de Palestina-kwestie, maar ook voor de Israëliers. Terwijl hij zijn jointje aan het roken was, vertelde hij ook waarom de Marokkaanse groep van de F-side nog geen Palestina vlag heeft weten te tonen in het stadion. “De blanken zeiden: ‘Als jullie de Palestijnse vlag laten zien, laten wij de Israëlische vlag zien’. Dus wat wil je doen zij zijn met veel meer”.  

Al zijn onzinnige antwoorden waren genoeg reden om deze man te verdenken een informant te zijn. Allereerst was de boodschap van de F-side wel degelijk voor de Palestina-activisten bedoeld. Dat hij ook naar Anton de Komplein wilde gaan om te demonstreren en niet naar de Arena was nog een aanwijzing, want dat was georganiseerd door mantelorganisatie Week4Palestine. En dat de Marokkaanse F-side de Palestina vlag niet heeft weten te tonen om de reden die hij gaf is onzin: je gaat namelijk de vlag van Palestina niet-tonen omdat anders zij de Israëlische vlag gaan laten zien. Hoe onzinnig zijn antwoorden ook waren, hij leek wel de groep te hebben overtuigd om na de wedstrijd over te gaan tot actie. Vervolgens gingen we met een klein groepje bidden in de Moskee. Ik raakte daar in gesprek met Yasin en Achraf, twee bevriende taxichauffeurs. “Ben je ook een Ottomaanse strijder net als Yasin”, vroeg Achrafy. Ik zei: “Nee, niet mijn stijl maar respect voor iedereen”. Als persoon van Koerdische afkomst is het voor mij onsmakelijk om Turks-nationalistische roepnamen te gebruiken. Tegelijkertijd stonden we samen voor Palestina dus niet de plek om een discussie over dit onderwerp te hebben. Ondertussen werd in de app en Telegram-groep continue een oproep gedaan door één van de beheerders om tijdens de wedstrijd het veld op te lopen met een Palestina vlag: “Wie wil dit doen, de boete kunnen we betalen dmv een crowdfunding actie!” Dat het zo vaak werd gevraagd, riep verdenkingen bij me op: waarom zou je vooraf willen weten wie dit gaat doen? En als iemand het wil doen, waarom zou hij het in de appgroep zeggen, aangezien er 1000 man in die groep zitten en informanten meelezen, iets wat tijdens de rechtszaak ook is erkend door het OM. Vervolgens schreef ik: “Als iemand het veld wil oprennen, vertel het tegen niemand, gewoon doen”. Dat was ook aanvankelijk mijn plan om te doen, maar ik werd te vroeg gespot.

Toen voor mij duidelijk werd dat er niets voor of tijdens de wedstrijd zou gebeuren, ben ik overgestapt naar plan B. De tv-uitzending Bar Laat van Jeroen Pauw verstoren, die ik nog kende uit mijn stage tijd bij Pauw & Witteman in 2008.

Halsema, wil je deze vragen beantwoorden?

Nu is bevestigd dat undercovers mee hebben gelezen en dus wisten dat er een groep jongeren de zionisten wilden aanvallen ná de wedstrijd, rijst de vraag waarom er geen maatregelen zijn genomen om dit te voorkomen? Zo hadden ze onder politiebegeleiding het stadion kunnen verlaten met het strikte advies om in hun hotels te blijven.
Er konden ook waarschuwingen gegeven worden via de media. In ieder geval de zogenoemde hit-and-run acties hadden voorkomen kunnen worden als er maatregelen genomen zouden zijn. Samengevat heeft OliveX vijf vragen aan Femke Halsema:

Al deze vragen kunnen beantwoord worden met hetzelfde antwoord als waarom sommigen in de WhatsApp- en Telegramgroep hun best deden om iedereen te overtuigen na de wedstrijd tot actie over te gaan: omdat het om een georganiseerde actie van de Staat der Nederlanden gaat. De reacties bevestigen dit: Netanyahu, die een live persconferentie hield om 03.00u ’s nachts, dat er al binnen een dag een onderzoeksteam was opgericht en zelfs een verklaring van de Amerikaanse president Joe Biden. En de zogenoemde ‘evacuatie-vluchten’. De incidenten waren bij lange na niet zo groot, er waren niet eens zwaargewonden, dat de Amerikaanse president een verklaring over moest geven. Net als de aandacht in de internationale media had dit allemaal als doel om propaganda te maken voor het ‘Joods slachtofferschap’, terwijl diezelfde Joden samen met hun sympathisanten dit scenario vooraf hebben geschreven.

In deel 2 van deze artikel-reeks zal ingegaan worden op misdrijven van de Israëliers waar tot nog toe niets over is geschreven en welke informanten betrokken waren. Abonneer op de nieuwsbrief voor e-mail notifications wanneer er nieuw content is.


[1] Merkwaardig genoeg wordt in de verklaring niet gezegd dat er geweld dreigt tussen pro-Palestina demonstranten en Maccabi fans maar juist met Ajax fans. Als ze Maccabi hadden gezegd, dan had Halsema namelijk de wedstrijd moeten verbieden.

[2] Wat opvalt aan deze verklaring is dat ‘antisemitisch’ apart wordt genoemd terwijl het onder racisme verstaan kan worden. Moslimhaat wordt niet apart vermeld. Bovendien betekent antisemitisme niet anti-Joods maar anti-Arabier alleen deze term wordt onjuist gebruikt.

Deel of Tweet:

Leave a Reply